Automobilisten die harder rijden, verbruiken meer brandstof. Omdat circa
tweederde van de benzineprijs uit accijnzen en btw bestaat (bij diesel is
dit ongeveer de helft) levert extra brandstofverbruik de overheid meer
inkomsten op.

Het Planbureau voor de Leefomgeving becijfert dat een verhoging van de
maximumsnelheid tot 130 km per uur op de meeste snelwegen, de staat 50 tot
100 miljoen euro per jaar extra oplevert, zo meldt het AD.

Per 1 september 2012 gaat de maximumsnelheid op circa 60 procent van de
snelwegen naar 130 km per uur. Bij vier van de vijf 80-kilometerzones in de
grote steden gaat de snelheidslimiet medio volgend jaar naar 100 km per uur.

Meer CO2, meer brandstof
Het ministerie van Infrastructuur stelt dat de sneheidsverhoging leidt tot
0,4 miljoen ton extra CO2-uitstoot. Op basis daarvan kan het PBL ook de
extra inkomsten voor de staat berekenen. "Die extra uitstoot staat
gelijk aan circa 60 miljoen liter extra benzineverkoop en 50 miljoen liter
extra diesel", aldus een woordvoerder van het Planbureau tegenover het
AD.

Het kabinet trekt voor de snelheidsverhoging eenmalig 132 miljoen euro uit
voor nieuwe borden en geluidsschermen en 85 miljoen euro voor betere
verkeersveiligheid.

Lees ook op Z24.nl:

'In je Prius crash je veiliger'

Porsche dubt: instapmodel voor 40 duizend euro?

ING: autoverkopen dalen 12 procent in 2012

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl